enflasyon emeklilik ötv döviz akp chp mhp Kayseri Haber Son Dakika Kayseri Haberleri Kayseri Büyükşehir Belediyesi Melikgazi Kayseri Kayseri Haberleri Haberler Kayseri Kayseri Haberler Haber Kayseriden Haber Kayseri Valiliği Kayseri Belediyesi Belediye Kayseri Kayseri Büyükşehir Belediyesi Kayseri BB Kayseri İlçeleri İlçeleri Kayseri Kayserili AK Parti Kayseri Kayseri AK Parti Kayseri MHP MHP Kayseri MHP Kayseri İl AK Parti Kayseri İl Gelecek Partisi Kayseri Kayseri Gelecek Partisi Saadet Partisi Saadet Partisi Kayseri Kayseri Saadet Partisi Kayseri Saadet Partisi İl Deva Partisi Deva Partisi Kayseri Kayseri Deva Partisi Deva Partisi Kayseri İl Kayserispor Kayseri Kayseri Kayserispor Kayseri Büyükşehir Belediyesi Memduh Büyükkılıç Kocasinan Belediyesi Kocasinan Belediye Başkanı Ahmet Çolakbayrakdar Çolakbayrakdar Kim? Palancıoğlu Mustafa Palancıoğlu Hacı Mustafa Palancıoğlu Kim? Talas Melikgazi Hacılar Bünyan Osman Alp Kahya Hüseyin Cahit Özden Recep Tayyip Erdoğan Süleyman Soylu Necmettin Erbakan Mahmut Hiçyılmaz Şaban Çopuroğlu İncesu Son Dakika Haber Kayseri Kayseri Haberleri Net Kayseri Tv Kayseri Radyo Kayseri Habibullah Efendigil Belediye İhale Park ve Bahçeler Hobi Bahçeleri Semt Konağı Kocasinan İlçesi Melikgazi Zabıta Baki Ersoy Nereli? Talas Belediye Başkanı Yahyalı Esat Öztürk Türk Haber Net Haber kayseri Vizyon Haber Kayseri Kayserispor Amatör Spor Ankara Kastamonu Çerkez Mantı Sinop Meysu İstanbul Boğazı Yunan Yuan Dolarcı Kur Ne? Sekan Tok Kim? Kayseri Anadolu Haber Gastepress ayaklıgaste somuthaber yerelhaber kayseri gündem kayseri e haber
DOLAR
8,1043
EURO
9,7713
ALTIN
463,76
BIST
1.365
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Gök Gürültülü
16°C
İstanbul
16°C
Gök Gürültülü
Çarşamba Çok Bulutlu
17°C
Perşembe Parçalı Bulutlu
17°C
Cuma Az Bulutlu
17°C
Cumartesi Gök Gürültülü
17°C

Sürmeli gözlerin ressamı: Fikret Otyam

Eserlerindeki sürmeli kadın figürleriyle dikkati çeken ressam, fotoğraf sanatçısı, gazeteci ve yazar Fikret Otyam, vefatının 5’inci yılında anılıyor.

Sürmeli gözlerin ressamı: Fikret Otyam
08.08.2020
0
A+
A-

İSTANBUL (AA) – Aksaray’da 19 Aralık 1926’da dünyaya gelen Fikret Otyam, 6 yaşından itibaren babasının eczanesinde çalışmaya başladı.

Besteci ve orkestra şefi Nedim Vasıf Otyam ile Nusret Kemal Otyam’ın kardeşi sanatçı, eczaneye gelen köylülerden dinlediği hikayeleri defterine günübirlik not etti ve daha sonra bunları, 1945-1946’da İstanbul’da “Gece Postası” gazetesinde yayımladı.

Fotoğraf tutkusu ortaokulda başladı

Otyam, ilk ve ortaöğrenimini Aksaray’da tamamlarken, resim ve fotoğraf tutkusunun başlamasında, ortaokuldaki Fransızca öğretmeni Lüleci Haşim Bey’in kendisine “Lenduha ayaklı, cama çeken fotoğraf makinesi”ni hediye etmesi etkili oldu.

Fotoğrafı ağabeyi Nedim’den öğrenen Otyam, Aksaray’da arkadaşı ve resim öğretmeniyle birlikte “Foto Üç Yıldız” isimli fotoğrafçı dükkanını açtı.

Lise eğitimine Ankara Atatürk Lisesi’nde başlayan Otyam, Kayseri Yatılı Lisesi’ne devam ederek buradan mezun oldu.

İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’ne girmesini ressam Neşet Günal önerdi

Otyam, liseden mezun olduktan sonra babasının yanında çalışmaya devam etti ve bu dönemde ressam Neşet Günal ile karşılaştı. Resme ilgisi olduğunu fark eden Neşet Günal, Otyam’a İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’ne girmesini önerdi.

Sanatçı bu hatırasını, bir röportajında şu sözlerle anlatmıştı:

“Resim yapmayı çok seviyordum. Birgün belediyenin önünde, Nevşehir arabası bekleyen bir çocukla tanıştım. İstanbul’da Devlet Güzel Sanatlar Akademisi diye bir okulda resim okuyormuş. Bu çocuk, rahmetle andığım ressam Neşet Günal’dı. Akşam babama ‘Nihayet okulumu buldum’ dedim.”

İbrahim Çallı ve Bedri Rahmi Eyüboğlu’ndan ders aldı

Bunun üzerine 1945’te girdiği Akademisi’yi 1953’de Bedri Rahmi Eyüboğlu atölyesinde bitiren Otyam, öğrencilik yıllarında gazetecilik, sanat-edebiyat yazarlığı ve fotoröportajlar yapmaya başladı.

Otyam, Akademi’deki ilk yılında İbrahim Çallı’nın atölyesinde klasik eğitim alırken, Eyüboğlu’nun atölyesine geçmesiyle birlikte konu ve biçem yönünden serbest olarak çalışma imkanı buldu.

Akademiye devam ettiği yıllarda “Gece Postası”nda çalışmaya başlayan Fikret Otyam, mezun olduktan sonra sırasıyla “Son Saat”, “Dünya”, “Ulus” ve “Cumhuriyet” gazetelerinde çalıştı, Aydınlık gazetesinde haftalık yazılar yazdı.

Otyam, Doğu ve Güneydoğu Anadolu halkı ile yaptığı röportajları konu alan gazete yazıları hazırladı, daha sonra bu röportaj serilerini “Topraksızlar”, “Gide Gide”, “Ha Bu Diyar”, “Harran ve Irıp”, “Ey Samandağ Samandağ” adlı kitaplarında yayımladı.

İlk resim sergisini 1952’de açtı

İlk resim sergisini 1952’de açan sanatçı vefatına kadar yurt içi ve yurt dışında 30’un üzerinde sergi açtı ve resimleri birçok yurt dışı müzelerinde ve özel koleksiyonlarda yer aldı. 1953-1996’da Anadolu insanının yaşamını belgelediği fotoğraflarını “Gide Gide” başlığı altında, “Memleketimden İnsan Manzaraları, Anadolu 63” adlı sergilerde tanıtan Otyam, resmi hiçbir zaman bırakmamasına karşın, 1980’e kadar fotoğraf ve yazarlık çalışmalarında yoğunlaştı.

Otyam, Akademi’nin ardından “Dünya” gazetesinin yazı işleri müdür yardımcısı olurken, aynı dönemde ünlülerin kitap kapaklarını ve iç resimlerini de çizmeye başladı.

Yine bir röportajında “Yazı bittiği zaman fotoğrafa fotoğraf bittiği zaman fırçama ulaştım. Hepsi gerçeği anlatmak için. Fotoğraf, gazetecilik, ressamlık eşittir Fikret Otyam.” diyen sanatçı, gazeteciliğin tüm zamanını aldığı o dönemde resim yapmaya fırsat bulamadığı için sürekli fotoğraf çekti.

Daha sonra 1956’dan itibaren Ankara’da “Ulus” gazetesinde, 1962’den itibaren de “Cumhuriyet” gazetesinde sanat ve siyaset yazarlığı yapan sanatçı, resim çalışmalarını 1979’da “Cumhuriyet” gazetesinden emekli olduktan sonra yoğun biçimde sürdürdü.

Resimlerinde keçiler ile başı örtülü ve sürmeli Anadolu kadınlarını figür olarak sık sık kullanan Otyam, Anadolu’yu, insanlarını, hayvanlarını, bitkilerini ve mahalli unsurlarını işlemeyi seven bir ressam olarak hafızalarda yer etti.

Otyam, resimlerinde kullandığı figürleri şöyle açıklamıştı:

“Güneydoğu’daki kadınların gözleri doğuştan sürmeli. Bir de sürme çekerler, olur fincan gibi. Biraz da ben abartıyorum. Bu gözler benim imzam gibi oldu. Harranlı, Doğulu kadın… İmzam olmasa da ‘Bu Otyam’ derler. 45 yıldır bu simge oldu. Keçiye gelince… Biz çocukken kuzu beslerdik. Gazipaşa’ya geldiğimizde keçi besledik. Şimdi Geyikbayırı’ndaki evimizin bahçesinde de keçimiz var.”

89 yaşındayken hayatını kaybetti

Fikret Otyam’ın “Toprak” adlı senaryosu, ağabeyi Nedim V. Otyam tarafından 1952’de filme alınırken, “Mayın” adlı oyunu ise yönetmen Ayberk Çölok tarafından 1968’de Ankara Sanat Tiyatrosu’nda sahnelendi.

Eşiyle birlikte 1977’de Antalya’nın Gazipaşa ilçesine taşınan, daha sonra da Antalya merkezde bulunan Geyikbayırı Köyünde yaşamını sürdüren Otyam, 26 Ocak 2015’te Antalya’daki özel bir sağlık merkezinde girdiği diyaliz sırasında rahatsızlandı.

Mide kanaması geçirdiği anlaşılan ve böbrek yetmezliği nedeniyle bir süre Antalya Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde tedavi gören sanatçı, 9 Ağustos 2015’te 89 yaşındayken hayatını kaybetti.

Otyam’ın eserleri

Kitapları: “Hu Dost”, “40 Yıl Önce 40 Yıl Sonra”, “Kara Sevdam Anadolum”, “Mayınlar Çiçek Açmaz”, “Mayınlı Topraklar Üzerinde”, “Kanlı Gömlekler”, “Adı Yemendir”, “Harran Koçaklaması”, “Can Arkadaş”, “Ceylanlar Suya İndi”, “Arkadaşım Orhan Kemal ve Mektupları”, “Pavli Kardeş”, “Ağlama Anam”, “Şu Bizim Gazipaşa ve İsmet Paşalı Yıllar”

Fotoğraf Sergileri: “Gide Gide Serileri (1964-1974)”, “Eğer Bizi Sual Eden Olursa (1979, Filiz Otyam ve İbrahim Demirel ile karma sergi)”, “Dünya Güzel Olmalı (1983)”, “Otyam’ın Objektifinden (1997)”

Resim Sergileri: “Onlar Grubu’ ile sergileri (1947-1953)”, “Memleketimden İnsan Manzaraları (1976)”, “İnsan Manzaraları (1978)”, “Filiz Otyam ile ortak yurt içi ve yurt dışı resim ve dokuma sergileri (1981-1997)”

ETİKETLER:
Yorumlar

Bir Cevap Yazın

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

%d blogcu bunu beğendi: